E-faktura

Minska på tidsåtgång och krångel!

Med Skandia Fastigheter e-faktura får du en elektronisk faktura skickad direkt till din internetbank. Den elektroniska fakturan ser likadan ut som pappersfakturan den ersätter. Om du vill ha e-faktura från oss anmäler du det via din internetbank – alla uppgifter som OCR-nummer, betalningsdag och belopp är ifyllda i förväg och kan inte bli fel.

Så här beställer du Skandia Fastigheter e-faktura:

Tjänsten beställer du via din internetbank. För att kunna beställa Skandia Fastigheter e-faktura måste du vara kund i en internetbank som stödjer e-faktura, samt stå som juridisk innehavare av hyresavtalet med Skandia Fastigheter.

Anmälan gör du på din internetbank. Har du flera hyresavtal behöver du bara göra en anmälan då det är personnummer som styr anmälan. Den person som anmäler e-faktura måste vara samma person som står på hyresavtalet, kontroll görs mot personnummer.

Vanliga frågor

Fråga:
 Vad är en elektronisk faktura, (e-faktura)?

Svar:
 En e-faktura skickas till dig via din internetbank. E-fakturan ser ut precis som en pappersfaktura och finns, efter beställning, att titta på i din internetbank.

Fråga:
Jag får inte min faktura som e-faktura i min internetbank, vad är fel?

Svar:
 Det kan bero på flera orsaker, men det vanligaste är att personuppgifterna som står på hyresavtalet inte stämmer överens med personuppgifterna på den som står som ägare på kontot hos internetbanken.

Fråga:
 Jag har kontrollerat att personuppgifterna som står på hyresavtalet stämmer överens med personuppgifterna på den som står som ägare på kontot hos internetbanken, ändå får jag ingen e-faktura. Varför? 

Svar:
 Kontakta din bank för att kontrollera att anmälan har skickats till Skandia Fastigheter, eller vänd dig direkt till oss för att kontrollera att vi har mottagit anmälan från din bank. Observera också att hyresavier skickas fyra gånger per år och att e-faktura skickas vid samma tidpunkt som när du skulle ha fått nya hyresavier.

Fråga:
 Hur avanmäler jag mig från e-faktura?

Svar:
 Via din internetbank kan du hitta och följa instruktioner för att avanmäla din e-faktura.

Fråga:
 När får jag e-fakturan?

Svar:
 Den e-fakturan får du vid samma tidpunkt som du skulle ha fått din pappersfaktura.

Fråga:
 Vilken information finns tillgänglig på e-faktura?

Svar:
 Den elektroniska fakturan innehåller samma uppgifter som en pappersfaktura. Observera att Skandia Fastigheter ibland skriver meddelanden på hyresavin, därför är det bra att vara noga med att öppna e-fakturan när den finns tillgänglig i internetbanken.  

Fråga:

 När betalas en e-faktura?

Svar:
 När du har godkänt din e-faktura hos din internetbank ser banken till att den betalas på förfallodagen eller på den betalningsdag du själv har angett.

Fråga:
 Vad händer om jag missar att betala min e-faktura?

Svar:
 Samma förfarande som vid pappersfaktura. Om inte hyran betalas i rätt tid skickas ett inkassokrav ut från vårt inkassobolag.

Fråga:
 Vad händer om jag byter bank?

Svar:
 Om du byter bank måste du på nytt anmäla dig för tjänsten e-faktura från Skandia Fastigheter hos den nya banken.  

Fråga:
 Vart vänder jag mig om jag har frågor om e-faktura?

Svar:
 Har du frågor om betalningen bör du i första hand kontakta din internetbank.

Självklart kan du alltid kontakta oss på Skandia Fastigheter:

Har du fler frågor om e-faktura?
Kontakta Skandia Fastigheters avdelning för hyresreskontra.
Tel: 08-573 655 30
E-post: hyresreskontran@skandiafastigheter.se